Se poate trece la capitolul următor cu tasta ► și se poate reveni la un capitol precedent cu tasta ◄

Moștenirea claselor


<

C
a
p
i
t
o
l
u
l

a
n
t
e
r
i
o
r

<

Ce este conceptul de moștenire când vorbim de Programare Orientată Obiect?

În capitolul anterior discutam că un mare ajutor în lumea programării sunt clasele. Ele ne oferă posibilitatea de a înmagazina atribute și funcții într-un singur conglomerat abstract. Ce-mi mai place să formulez astfel de propoziții.

Am luat exemplul unei stele, căreia i-am dat 3 atribute (coordonate spațiale x, y și z - care pot fi pur și simplu numere întregi) și o metodă de a calcula distanța dintre două stele arbitrare.

Însă clasele ne oferă ceva și mai interesant: moștenirea. Prin moștenire avem posibilitatea de a lua o clasă și a o extinde. Adică să-i adăugăm alte atribute și alte metode.

Hai să extindem clasa stea la clasa sistemSolar. Noua noastră clasă va avea o nouă proprietate: numărDePlanete.

Prin moștenire, noua clasă va avea același proprietăți și funcții ca și clasa-mamă: x, y și z plus metoda distanță. Și o proprietate în plus: număr de planete.

 

De ce să folosim moștenirea?

La prima vedere pare inutil să folosim moștenirea. Adică putem să scriem clasa sistemSolar cu atributele x, y, z, numărDePlanete și o metodă pentru distanță și obținem același lucru.

Da, însă ca multe lucruri din viața reală ce „moștenesc” caracteristici și comportamente de la părinții lor, la fel și în programare putem, folosind acest mecanism, să extindem un concept la ceva și mai complex fără să scriem de la 0 totul.

Pe de altă parte prin moștenire oferim altor dezvoltatori de soft posibilitatea de a extinde ceea ce noi am creat și astfel putem crea pe lângă aplicații mai puternice și care să realizeze mai mult, și noi legături cu alți oameni.

Ți-a fost de ajutor ce am scris aici?
Hei, mersi de răspuns.