Se poate trece la capitolul următor cu tasta ► și se poate reveni la un capitol precedent cu tasta ◄

Etichete specifice antetului HTML


<

C
a
p
i
t
o
l
u
l

a
n
t
e
r
i
o
r

<

Antetul unui document HTML descrie resursele adiționale de care putem să avem nevoie când informațiile scrise vor fi afișate cât și o serie de proprietăți ale documentului nostru.

Deși spuneam că ceea ce este definit aici nu apare când pagina va fi afișată, rezultatele unor etichete de aici vor fi vizibile.

Titlul

Primul marcaj este <title></title>. Folosindu-l vom putea defini un titlu pentru documentul nostru. Acesta va apărea în bara/fila aplicației noastre de navigare. Important de reținut este că motoarele de căutare se folosesc, printre altele, de titlul documentului HTML pentru a înțelege despre ce e vorba pe pagina vizitată.

Un lucru de menționat este că nu putem folosi alte etichete în cadrul titlului. Tot ce vom scrie acolo va fi luat ad-literam.

Marcajul <meta>

Alte proprietăți ale documentului HTML sunt definite prin această etichetă. Structura ei generală este: <meta name="denumire" content="valoare"/>. Cum nu conține elemente interioare, nu avea și eticheta de închidere.

Cel mai important lucru la care o putem folosi este definirea codificării caracterelor folosite în document. Pentru a face aceasta vom scrie: <meta charset="UTF-8"/> unde UTF-8 vine de la Universal Coded Character Set + Transformation Format + 8-bit, a cărei descriere nu o vom face aici, însă este folosit în proporție de 85% în paginile curente de Internet.

Un alt atribut pentru <meta> este http-equiv. Singura utilizare pe care o voi prezenta aici este: <meta http-equiv="refresh" content="30"/> și ea spune aplicației de navigare să reîncarce pagina la un interval de 30 de secunde. Desigur, în atributul content putem pune orice valoare numerică pozitivă.

În rest, <meta> va rămâne folosit după cum am descris mai sus. Câteva exemple:

  • <meta name="description" content="Această pagină vorbește despre etichetele HTML din cadrul elementului <header>"/> --- folosit tot de motoarele de căutare
  • <meta name="author" content="alphadev"/>
  • <meta name="keyword" content="HTML,head,etichete"/>

După cum vedem putem să ne definim perechi de cheie/valoare folosindu-ne de tag-ul <meta>. Unele valori sunt luate în considerare de diferite alte aplicații, după cum este exemplul pentru description. În unele situații vom fi rugați de aceste motoare de căutare să adăugăm un tag <meta> pentru a demonstra că un site este al nostru.

Desigur, cu acest marcaj mai pot fi făcute și alte specificări, însă ne vom opri aici pe moment.

Încăcarea de resurse adiționale

Javascript

Javascript este un limbaj de scriptare, asemănător cu limbajele de programare. Are variabile, structuri condiționale, bucle și, cu puțină ingeniozitate, poate lucra ca și limbaj de programare orientat-obiect. El se execută pe calculatorul clientului ceea ce implică unele riscuri (toate informațiile scrise în codul Javascript pot fi citite de utilizator) însă are anumite avantaje (o parte din procesarea datelor poate fi lăsată pe seama calculatorului vizitatorului)

Pentru a ne folosi de cod Javascript, vom folosi eticheta <script></script>. Aceasta nu este obligatoriu să apară în antetul documentului HTML și uneori este benefic ca ea să fie pusă chiar la sfârșit.

Codul Javascript poate să fie scris chiar în interiorul acestui tag:

<script>
document.write('Ana stă și la ora asta târzie încercând să rememoreze formulele pentru examenul de mâine.');
</script>

Sau poate să referențieze un document care conține un astfel de cod:

<script src="javascript.js" type="text/javascript"></script>

 

Ți-a fost de ajutor ce am scris aici?
Hei, mersi de răspuns.